›› Strona główna ›› Kontakt ›› Archiwum

poziom

mapa

nr 13

Tarnowskie Góry > Pniowiec > Boruszowice > Hanusek > Brynek - Leśna Ścieżka Poznawcza i ogród botaniczny

19 km

1,5 h

średni

tak
181 Kb

Leśna Ścieżka Poznawcza i ogród botaniczny

Słoneczna pogoda, pierwszy z cieplejszych wiosennych dni w tym roku. Po wczorajszym deszczu mnóstwo kałuż na leśnej drodze jest więc co omijać i jazda nie jest nudna. Późne popołudnie powoli chyli się ku wieczorowi a ja szukając charakterystycznej wieży przy pałacu w Brynku wjechałem w las. Czułem, że będzie ciężko ją odnaleźć bo dawno mnie tu nie było. Ale jak większość rzeczy, które odkrywamy przypadkowo tak i ja stanąłem jak wryty gdy zobaczyłem pośrodku lasu tablicę opisującą życie lasu. A dalej stały kolejne i jak w bajce o Jasiu i Małgosi dotarłem do super rewelacyjnej Leśnej Ścieżki Poznawczej zlokalizowanej przy Nadleśnictwie Brynek. Jak się potem okazało utworzonej w 2001 r.
Uznałem, że sprawę trzeba dokładnie zbadać więc po tygodniu uzbrojony w aparat wróciłem w miejsce nowej eksploracji, które odkryłem 13 maja w piątek i które idealnie będzie pasowało na 13 trasę w serwisie :).

Jak dojechać ?
- Podróż rozpoczynamy na rynku w Tarnowskich Górach skąd kierujemy się do Strzybnicy. Stamtąd asfaltową drogą do głównego skrzyżowania w Pniowcu - tego obok baru i przystanku autobusowego - na którym skręcamy w lewo (10,5 km). Jest to ul. Jagodowa prowadząca do Boruszowic. Po 1,5 km jeździe dojeżdżamy do rozwidlenia kierując rowery na wprost (12,0 km) - nie w lewo w ul. Świerkową.
- Kolejny 2 km leśny odcinek pokonujemy w kilka chwil i wyjeżdżamy obok leśnej restauracji, przy której skręcamy w lewo w ul. Armii Krajowej (14,0 km).
- Zjeżdżamy z górki i zaraz za nowobudowanym Kościołem skręcamy w prawo w ul. Szkolną. Mijamy szkołę i na skrzyżowaniu przy stawie skręcamy w lewo i zaraz obok gniazda bocianiego w prawo w ul. Cichą. Kolejne skrzyżowanie w lewo.
- 100 m dalej na ogromnej "wysepce" skręcamy w lewo w ul. Bolesława Chrobrego. Przejeżdżamy mostem nad Stołą i za rzeką w pierwszą ulicę w prawo (ul. K. Ciołkowskiego).
- Dojeżdżamy do skrzyżowania z inną drogą gruntową to ul. Mieszka I i tu skręcamy w prawo.
Po ok. 100 m obok placu zabaw ostrym łukiem skręcamy w lewo i dalej już prosto do Brynka. Około 1,5 km dalej dojedziemy do boiska szkolnego usytuowanego prawie w lesie a kawałek dalej zobaczymy pierwsze zabudowania pałacowe w Brynku - wieża z wielkim zegarem (fot. 1 i 2).
- O dokładną drogę dojazdu do ogrodu botanicznego i leśnej ścieżki poznawczej najlepiej popytać miejscowych. Oba miejsca naszej wyprawy są niedaleko.

Znajdujemy się przed głównym wejściem do leśnej ścieżki poznawczej (fot. 3). Tuż przed, stoją dwie tablice informujące turystów o przebiegu ścieżki oraz obowiązkach jakie spoczywają na gościach w lesie.
    Ścieżka, którą się przemieszczamy posiada specjalnie utwardzoną nawierzchnię, która po deszczu nie zamienia się w błoto.
Przy szlakach postawiono wiele tablic informujących m.in.: o życiu roślin zielonych, jakie mamy typy siedliskowe lasu, jak odczytuje się wiek drzew, jak należy chronić las przed owadami, o różnych gatunkach drzew i zwierząt żyjących w lesie, o tym jak dokarmia się zwierzęta, jak rozkładają się resztki organiczne oraz o wielu wielu innych sprawach związanych z lasem. Po drodze można oglądać "rekwizyty" np. paśnik, przekrój prawdziwego pnia, które w ciekawy sposób zapoznają turystów z przyrodą (fot. 4 i 5). W celu rozpoznawania poszczególnych gatunków drzew postawiono przy nich niewielkie tabliczki z polską i łacińską nazwą danego gatunku (fot. 6).
W pobliżu, pradoliną (dolina wyrzeźbiona przez wody lodowcowe) płynie Stoła. Niedaleko jej koryta postawiono wieże obserwacyjną, z której można podziwiać widok meandrującej rzeki oraz pobliskie łąki (fot. 7 i 8).
Zmęczeni możemy usiąść na rozstawionych przy ścieżkach ławeczkach bądź udać się do specjalnie przygotowanego miejsca, w którym można rozpalić ognisko, coś zjeść i odpocząć (nawet w czasie deszczu) (fot. 9).
Dla dzieci przygotowano plac zabaw (fot. 10), a dla bardziej odważnych ambonę, z której roztacza się widok na lądowisko dla helikopterów, pobliski las i łąkę (fot. 11).
    Na tym jednak nie koniec atrakcji jakie ma nam do zaproponowania Brynek. Tuż niedaleko za mostem pod którym płynie Stoła (fot. 12) znajduje się założone w 1945 r. Technikum Leśne, a obok niego ogród botaniczny. Jak mnie poinformował napotkany leśnik ogród czynny jest od rana do zmroku. Prawdopodobnie wiosną, latem i wczesną jesienią. Wejście jest bezpłatne przy czym turystów odwiedzających ogród na rowerze prosi się o pozostawienie swoich jednośladów tuż za wejściem.
Na samym początku wędrówki po ogrodzie gości wita głaz narzutowy z tablicą, na której widniej taki oto napis: "Pamięci inż. Henryka Edera założyciela ogrodu botanicznego w Brynku - wdzięczni uczniowie. Brynek 5 czerwca 1998 r."
Dalej kusi ulokowana na małej wysepce altanka do której prowadzą drewniane mostki (fot. 13). Całość otoczona jes przepiękną roślinnością, starannie skomponowaną i zadbaną.
Podziwiać tu możemy Azalię Pontyjską (Rhododendron luteum Sweet) (fot. 14) występującą w Azji i Europie, roślinność ciepłolubną, klony, magnolie, lipy drobnolistne, kasztanowiec, cyprysiki które uwalniają wspaniałe zapachy śródziemnomorskie, sosny, paprocie, jałowce, jodły, graby, roślinność wodną, choinę kanadyjską, kalmie szerokolistną, irge poziomą i cały szereg innych gatunków.
    Myślę, że Brynek i jego okolica mają do zaproponowania wspaniałe walory przyrodnicze, które można połączyć z bardzo ciekawą wycieczką rowerową zwłaszcza, że znajdują się w bliskiej odległości od Tarnowskich Gór. Jest to idealne miejsce na rodzinny wypoczynek z przyrodą, także dla osób podróżujących samochodem.