Strona Główna > Drogi rowerowe

.:: Wstęp
.:: Wywiad ze Starostą
.:: C.R.O.W.
.:: Stojaki rowerowe
.:: Skatepark
.:: Asfalt to nie kostka
.:: Istniejące drogi rowerowe
.:: Gdańsk - drogi rowerowe
.:: Bezpieczny rowerzysta
.:: Drogi w budowie

Znane sytuacje
Każdy rowerzysta wie jakim problemem jest fakt pozostawienia roweru bez opieki na zewnątrz sklepu, poczty czy urzędu. Przy większości punktów usługowych nie ma stojaków rowerowych i użytkownicy roweru zmuszeni są do przypinania swoich jednośladów do drzew, latarni, barierek czy piorunochronów.
Jednocześnie niemile widziane jest wprowadzanie roweru do środka pomieszczeń. Rodzi się zatem pytanie jakie kroki - w takiej sytuacji należy poczynić? Odpowiedzią są oczywiście stojaki rowerowe.

       

Stojak stojakowi nierówny
Obecnie montowane - głównie przy sklepach wielkopowierzchniowych - stojaki rowerowe to tzw. "wyrwikółka". Posiadają one jedną wadę - dzięki nim bardzo łatwo można stracić rower. Wystarczy przecież odkręcić przednie lub tylnie koło i cała reszta należy do złodzieja. Ponadto ustawiając koło w przegrodzie możemy uszkodzić przerzutki, zarysować lakier, a rowerzyści których rowery mają grube opony pozbawieni są mocowania.
Przeważnie cała konstrukcja mizernie przytwierdzona jest do podłoża i robi wrażenie niestabilnej.

       

Bezpieczne stojaki rowerowe
Prawidłowy stojak rowerowy powinien umożliwić przypięcie każdego rodzaju roweru niezależnie od wielkości ramy, szerokości kół czy kształtu kierownicy. Konstrukcja takiego stojaka powinna umożliwiać oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem U-lock (kłódką szeklową) - przykład na zdjęciu poniżej.
Tego typu warunki spełnia stojak rowerowy w kształcie odwróconej litery "U" przypominający barierki ochronne stawiane między jezdnią a chodnikiem. Standardowo stojak taki posiada: długość 1 metra, wysokość 60-80 cm z rurą o średnicy 5-9 cm. Montowanie wielu stanowisk w jednym rzędzie powinno zapewniać odległość pomiędzy sąsiednimi stojakami rzędu 1,0 - 1,5 m.
Innymi wariantami tego typu rozwiązań to stojaki w kształcie odwróconej litery "V", o kształtach rombu, półkoli czy w miejscach o ograniczonej przestrzeni jako specjalne poręcze.
Ważnym elementem stojaka jest jego kolorystyka z napisem "stojak rowerowy", który skutecznie będzie się wyróżniał wśród pozostałych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, małej architektury czy znaków.

Plany na przyszłość
Wraz z rozwojem transportu rowerowego wzrosną oczekiwania społeczne nie tylko pod względem ilości bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów, ale także jakości i warunków ich przechowywania. W wielu miastach Europy Zachodniej istnieją tzw. przechowalnie rowerów, w których rower pod zadaszeniem i w strzeżonym pomieszczeniu jest pilnowany przed złodziejami. W Polsce tego rodzaju standardy także mają swoje odbicie w rzeczywistości czego przykładem może być Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy.
Najważniejszym jednak wyzwaniem utrwalającym postrzeganie roweru jako korzystnego środka transportu jest współpraca rowerzystów z samorządami, właścicielami punktów usługowych czy stowarzyszeniami promującymi rower. Powinna się ona wyrażać nie tylko oczekiwaniami i żądaniami na określone działania, ale również poprzez wskazywanie rozwiązań i miejsc ich zastosowania w przestrzeni. Przecież któż inny jak nie rowerzysta będzie najlepiej wiedział co jest dla niego dobre.

Przykłady z życia wzięte
Warszawa, Radom, Białystok, Poznań, Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju