Strona Główna > Drogi rowerowe

.:: Wstęp
.:: Wywiad ze Starostą
.:: C.R.O.W.
.:: Stojaki rowerowe
.:: Skatepark
.:: Asfalt to nie kostka
.:: Istniejące drogi rowerowe
    ­ - Kalety
    ­ - Miasteczko Śląskie
    ­ - Piekary Śląskie
    ­ - Radzionków
    ­ - Tarnowskie Góry
    ­ - Tworóg
.:: Gdańsk - drogi rowerowe
.:: Bezpieczny rowerzysta
.:: Drogi w budowie

Jakby źle nie było to jednak w powiecie tarnogórskim istnieją drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Jest także wiele ulic o bardzo małym ruchu samochodowym, które często wykorzystywane są przez rowerzystów.
Czy przyjemnie się po nich jeździ, czy spełniają swoją rolę, czy są bezpieczne, jakie rozwiązania techniczne przyjęto i czy są one dobre dla rowerzysty? Na tego typu pytania będę się starał odpowiedzieć w tym dziale.
W lewej części strony znajdują się odnośniki do poszczególnych gmin, w których znajdują się drogi rowerowe (narazie tylko Tarnowskie Góry, ale z biegiem czasu pojawią się pozostałe gminy).
    Przedstawiona poniżej analiza dróg rowerowych jest moją opinią wynikająca z doświadczenia jazdy drogami rowerowymi w Polsce i Holandii. Dużo teoretycznej i praktycznej wiedzy o drogach rowerowych nabyłem także z podręcznika projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury "Postaw na rower".

Wszystkie wymagania rowerzystów co do budowy dróg rowerowych można przedstawić za pomocą 5 głównych wymogów, do których należą:
a) spójność zachodzi gdy infrastruktura rowerowa tworzy spójną całość i jest połączona z wszystkimi źródłami i celami podróży rowerowych. Gdy zaplanowana sieć sieć rowerowa jest spójna wówczas rowerzysta potrafi we własnej głowie stworzyć "mapę" sieci dróg rowerowych,
b) bezpośredniość jest tym czynnikiem, który jest spełniony gdy infrastruktura rowerowa stale oferuje rowerzystom najbardziej bezpośrednie połączenie (tak aby dojazdy były najkrótsze),
c) atrakcyjność mówi o takiej infrastrukturze rowerowej, która jest tak zaprojektowana i dopasowana do otoczenia, że jazda na rowerze jest strakcyjna,
d) bezpieczeństwo jest tym czynnikiem, który gwarantuje bezpieczeństwo ruchu drogowego - zarówno rowerzystów, jak i innych użytkowników dróg.
e) wygoda czynnik ten jest spełniony gdy infrastruktura rowerowa umozliwia szybki i wygodny przepływ ruchu rowerowego.
W zasadzie przyjmuje się gdy choćby jeden z tych głównych czynników nie jest spełniony, to infrastruktura rowerowa musi zostać przebudowana (za "Sign Up For The Bike", C.R.O.W.)